Tipy ako denne zlepšíš svoju koncentráciu

Vedieť sa koncentrovať na jednu vec je dnes regulárne rovnocenné umenie podobne ako vedieť maľovať obraz, vedieť spievať, alebo odhadnúť pohyby trhov na burze. Multitasking a nesprávna koncentrácia dnes bežne ľudom zhoršuje pamäť, kreativitu, spánok a dokonca aj vzťahy. Pritom napraviť svoju koncentráciu vôbec nemusí byť tak náročné ako sa zdá. Poďme sa pozrieť na to ako sa dá táto zručnosť naučiť.

 

 

Čo nás najviac ovplyvňuje? Za všetko môže mozog

V prvom rade si treba uvedomiť, že pozornosť je obmedzený zdroj, ktorého počas dňa máme len určité množstvo. Toto množstvo vieme zväčšovať a zmenšovať podľa toho v akom stave udržiavame hladiny, zodpovedné za produkciu pozornosti v našom tele akými sú napríklad spánok a strava.

Pod vplyvom rozrušenia sa v mozgu deje akási vojna medzi prefrontálnym mozgovým lalokom a parietálnym mozgovým lalokom. Niektoré štúdie sa odvolávajú na to, že parietálny lalok odpovedá na tieto signály, zatiaľ čo prefrontálny lalok, zodpovedajúci za úlohy vyžadujúce kognitívne aktivity, nám napomáha ostať sústredení. Takže ostávame vyrušení, ak aktivita parietálneho laloku presiahne aktivity prefrontálnrho laloku.

 

Ako si zlepšiť koncentráciu, sústredenosť a spánok?

Tým pádom netreba mozog priveľmi zaťažovať veľa aktivitami naraz ale dokončiť jednu a potom začať tú ďalšiu čím sa vyhneme zbytočnému preťažovaniu zariadenia vďaka ktorému sa ráno vôbec budíš z postele.

Ak chceš skutočne vykonávať efektívnu prácu, zatvor sa do klietky. Nie doslova ale jednoducho si vytvor prostredie okolo seba, vďaka ktorému už nikdy nebudeš mať pocit, že pre teba práve teraz existuje niečo dôležitejšie ako tvoja práca.

 

1. Urči si presne kedy chceš aby tvoja práca bola dokončená.

2. Nastav si na mobile letový režim.

3. Obmedz okolité zvuky a vstupy od ľudí.

4. Nastav si ako dlho chceš pracovať a daj si pauzu každých 20-30 minút.

5. Skontroluj si po sebe robotu.

 

 Ešte nie sme majstri na koncentrovanie sa, najdôležitejšie je zaviesť si tieto veci ako rutinu a robiť ich pravidelne. Výsledky sa dostavia veľmi skoro.

 

 

Bonus tip: Flow

Určite ste už počuli, že vedci stanovili nový termín pre úroveň maximálnej koncentrácie akú človek môže dosiahnuť. Volá sa „Flow“ voľný preklad do slovenčiny „prúdenie“. Je to bod keď tvoja koncentrácia dosiahne úroveň kedy je celá upriamená na jednu aktivitu a už jej neostáva viac na rozdeľovanie sa pre iné aktivity, alebo riešenie iných problémov. Tento stav nastáva v momente keď je výzva v ideálnom pomere k tvojim vlastnostiam existuje pre to jednoduchý graf:

 

Najúžasnejšie na tom je, že tento princíp sa dá použiť všade, kde je potrebná tvoja pozornosť. Koncentrácia nám umožňuje preniesť vnútorný zámer do z interného prostredia mysle do externého rozhrania, sveta, ktorý už nie je iba v našej hlave ale môžeme ho zdieľať s ostatnými. Záleží iba na koncentrácii a schopnosti sústrediť sa, akým spôsobom to prevedieš.

 

Zhrnutie:

Nabudúce keď budeš multitaskovať skús si spomenúť ako pri tom trpí tvoj prefrontálny lalok a spomeň si, že koncentrácia je vlastnosť, od ktorej závisí takmer akákoľvek iná činnosť v tvojom živote. Od tých najtriviálnejších až po tie najkomplexnejšie. Všimni si zdroje svojich rozrušení, obmedzuj ich a vždy sa koncentruj na jednu a iba jednu vec zároveň. Za akýchkoľvek okolností sa snaž dosiahnuť pri koncentrácií flow.


Odporúčané

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *